Budget Blog

Autóvásárlás vagy tartós bérlet?

Autóvásárlás vagy tartós bérlet?
Talán az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés a vállalkozások életében az, hogy hogyan oldják meg az autók beszerzését. Természetesen minden vállalat más és más szempontok alapján dönt, de mi most bemutatunk egy alternatívát, és hagyjuk, hogy a számok magukért beszéljenek.

Az egyik legnépszerűbb céges autó a Skoda Octavia 1.6 CRTDI Style felszereltségű modell, amelynek bruttó vételára 6 860 450 Ft. Ennek az autónak a példáján keresztül vezetünk végig egy olyan tartós bérleti konstrukciót, amely 3 évre szól. A gépkocsi évente 20 000 km-t fut, tehát a 3 év alatt összesen 60 000 km-rel számolhatunk.

Az ilyen kondíciók mellett az autó havi nettó bérleti díja 84 500 Ft. Ez az összeg tartalmazza az autó bérleti díján felül:

  • a szervizeket (kötelező időszakos szervizek és a használatból eredő meghibásodások szervizét),
  • a téli és nyári gumik árait, felnire való felszerelésük és tárolásuk díját,
  • a kötelező biztosítást, a teljes körű casco biztosítást kiegészítve a gap biztosítással (az esetleg lopás vagy totálkár esetén téríti a könyv szerinti érték és a biztosító által kifizetett összeg különbözetét),
  • cégautóadót és gépjárműadót,
  • assistance szolgáltatást,
  • meghibásodás esetén, ha az autó egy napnál tovább használhatatlanná válik, Magyarországon belül 24, EU-n belül pedig 48 órán belül ingyenes csereautó biztosítását.


Tehát csak annyi a teendőnk az autóval, hogy jó gazdaként törődjünk vele és tankoljuk. A 3 éves futamidő alatt az autó teljes költsége így: 36 x 84 500 Ft, azaz nettó 3 042 000 Ft.

Ha 100%-ban csak üzleti célokra használjuk az autót, úgy a teljes ÁFA visszaigényelhető. Manapság azonban gyakoribb, hogy magán célra is használják a céges autókat. Általánosságban elmondható, hogy 70% az üzleti felhasználás, 30% pedig a magán, így csak az ÁFA harmadát adjuk hozzá az összköltséghez.

Tehát nettó 84 500 (havi díj) x 36 x ÁFA (1,27) = 4 906 441 Ft, ebből az ÁFA = 1 864 441 Ft, de mivel csak az ÁFA harmadát kell bele számolnunk, mert annyi volt a magán célú felhasználásnak az aránya, így összesen bruttó 3 663 480 Ft lesz a végösszeg.

Ez az összeg lényegesen kevesebb, mint a vételár, bár a futamidő letelte után az autót vissza kell adni. Ha még mindig felmerül a gondolat, hogy megvásároljuk az autót, akkor nézzük meg, hogy az mennyibe kerülne!

A vételár szintúgy bruttó 6 860 450 Ft. A személyautó vásárlásakor törvényi szabályozás szerint az ÁFA nem igényelhető vissza, ellenben felmerülnek még az olyan plusz költségek, mint a regisztrációs adó, a forgalomba helyezés, a vagyonszerzési illeték, a törzskönyv és a rendszám, és ezek összege körülbelül 260 000 Ft.

A használat végén, 3 év múlva az autó eladási árát levonják, ami piaci statisztikák alapján körülbelül 3 858 000 Ft, így a végösszeg [(6 860 450 + 260 000) – 3 858 000] = 3 262 450 Ft.

A végösszeg körülbelül 400 000 forinttal kevesebb, azonban ne feledkezzünk el az autóhasználat során felmerülő költségekkel:

  • a cégautó adó: 8 800 Ft/hó, ami évente 105 600 Ft
  • kötelező biztosítás (51 948 Ft évente)
  • casco biztosítás (142 736 Ft évente)
  • szerviz (79 900 Ft évente): a szervizköltségeket nagyméretű autósflotta statisztikai átlaga alapján számoljuk, ettől eltérő esetben lehet kevesebb, de lehet lényegesen több is, ahogy a garancia lejár. A hatályos jogszabályok szerint a szervizköltség áfájának a felét vissza lehet igényelni, így azzal számoltunk.
  • téli és nyári gumik költsége, a gumizás költsége és a gumik tárolása szezonon kívül, figyelembe véve 45 000 km-ként új abroncsok felhelyezését.


A szerviz és a gumi esetében a bérbeadó cég statisztikai adataiból indulunk ki, így magánszemélyként az összeg nagy valószínűséggel magasabb, hiszen a flottakezelőnek jelentős kedvezményei vannak ezeknél a partnereknél.

Végül talán a legfontosabb költség, amiről sokan hajlamosak megfeledkezni, pedig az üzleti terv jelentős részét képezi, az a befektetés alternatív költsége, vagyis az elmaradt hozam. Az elmaradt hozam alatt azt az összeget értjük, amit akkor realizálhattunk volna, ha az autó vételárát a vállalkozás fejlesztésébe fektettük volna. Tegyük fel, hogy a befektetett összeg egy szerény évi 3%-os hasznot hozott volna (6 860 450 x 0,03), és ha ezt nem autóra költjük, akkor a csekély 3%-os évi haszonnal is számolva 205 813 Ft-os elmaradt hasznunk keletkezik évente. Ez azért nagyon fontos, mert a tartós bérlet egyik hatalmas előnyét mutatja meg: nem igényel nagy kezdeti beruházást.

vásárlás és lízing összehasonlítása

Az összes éves költség összeadva tehát (105 600 + 51 948 + 142 736 + 79 900) 380 184 Ft évente. Ez a 3 év alatt 1 140 552 Ft. Az összeget hozzáadva az autó vételárához (6 840 450 + 1 140 552) lesz 7 981 002 Ft, ebből levonjuk az eladási árat (7 981 002 – 3 858 000 = 4 123 002 Ft), így a bruttó költség 4 123 002 Ft a 3 év alatt.

Az autóvásárlás és a tartós bérlet közötti különbség közel fél millió forint, ami azt jelenti, hogy ennyivel többet kell fizetnünk, ha ragaszkodunk a saját tulajdonú gépjárműhöz. Továbbá a tartós bérlet nem pusztán pénzügyi előnyei miatt népszerű, hanem mert olyan kényelmi szolgáltatások képezik a szerves részét, melyek használói mindennapját könnyítik meg, valamint nagyfokú biztonságot és kiszámíthatóságot is nyújt a vállalkozásnak.

Milyen autót keres?

Amennyiben nem tudott még választani az autóipar végeláthatatlan kínálatából, kérjük, töltse ki rövid igényfelmérő adatlapunkat, hogy kollégánk már személyre szabott megoldással tudja felvenni önnel a kapcsolatot.

Tovább

Mini lease

Szeretne autót bérelni egy hónapra vagy hosszabb időre?
Szeretné meghosszabbítani a nyaralását, vagy otthonától hosszú időre távol kell maradnia?
Mi rendelkezünk a megfelelő megoldással.

Tovább Árlista

Budget Rental

Az alábbi linkre kattintva eljut klasszikus rövid távú autókölcsönző oldalunkra, ahol a foglalási rendszerünkön keresztül közvetlenül tud autót bérelni.

Megnézem
;